Fødsel
Hvad gør man, når man har fået et barn?
Almindeligvis er det jordemoderen der anmelder et barns fødsel.
Hvis fødslen er sket uden en jordemoder:
Hvis mor har født uden en jordemoder til stede, skal forældrene selv anmelde fødslen. Fødslen anmeldes ved at udfylde en fødselsanmeldelse, og aflevere den til mors bopælssogn senest 14 dage efter fødslen. Fødselsanmeldelse (Birth Notification)
Hvis forældrene ikke er gift:
I kan udfylde den digitale erklæring både før fødslen og i de første 28 dage efter barnets fødsel. Hvis barnet er mere end 28 dage gammelt, kan I ikke længere benytte denne selvbetjening, og barnets mor vil modtage et brev fra Familieretshuset i Digital Post med information om, hvordan I registrerer faderskabet/medmoderskabet - find link her: Udfyld omsorgs- og ansvarserklæring